Annons:
Etikettgluten-och-vetestärkelse-allmänt
Läst 1431 ggr
tlover
2016-09-16 22:47

Varför äter du glutenfritt?

Att folk äter glutenfritt är ju mer och mer vanligt. Inte bara för intolerans eller allergi utan även för andra sjukdomar eller andra anledningar. Varför äter du glutenfritt?

l'm back

Annons:
tlover
2016-09-16 22:48
#1

Jag svarade annan sjukdom då min ledvärk blir mycket värre om jag äter gluten

l'm back

[Outlawly]
2016-10-05 09:15
#2

Jag valde annan anledning.
Jag kan äta gluten men väljer att inte göra det vid vissa tillfällen eller i vissa perioder.

Namiko
2016-10-05 09:48
#3

Jag äter inte glutenfritt längre. Gjorde dock det under 3-4 år efter att jag upptäckte min veteallergi och under en lång period vågade jag inte testa varken korn eller råg. Tog till slut mod till mig nu i somras och testade råg så nu äter jag det ibland men fortfarande helt vetefritt. Så min anledning var en kombination av allergi och rädsla (för en allergisk reaktion).

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Scorpio97
2016-10-05 11:19
#4

Äter lågkolhydratskost och det blir automatiskt glutenfritt.


//Jessie

TatsuOni
2016-10-05 11:35
#5

Överkänslighet. Tål råg i små mängder. Allt annat är helt uteslutet då min mage pajar helt och tar minst en vecka att återhämta sig. (All mat åker ut osmält m.m).

Dessutom så har jag mindre ledvärk sedan jag slutade med vete (och socker).


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annielle
2016-10-05 14:26
#6

Överkänslighet för min del också, magen fixar det inte, jag får även oren hy i ansiktet och svullen under ögonen, blir mer trött än annars och sover även sämre än vanligt + att jag får svårt att tåla andra födoämnen som jag kan äta om jag undviker gluten……finns nog mer att nämna men kommer inte ihåg allt eftersom jag har ätit mestadels glutenfritt i 2-3 år nu.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
[Túrwen]
2016-11-23 15:27
#7

Min IBS förvärras av det.. jag sattes på LCHF ordinerat av läkare för 5 år sedan nu eftersom att min mage totalstrejkade och gick knappt på toa en gång i veckan .. Så var in till läkaren väldigt ofta för att få igång min mage under hela tonåren och mitt tidiga vuxna liv. Min mage började funka med LCHF eftersom att jag uteslöt allt det som min IBS förvärrades av alltså socker och gluten. Undviker andra spannmål också om jag kan.. finns ju ändå Mandel,kokos och kikärtsmjöl istället!

Nu är jag vegan och det är inte superenkelt att kombinera det om man vill äta gluten/sockerfritt.. Blir mycket rotfrukter, baljväxter,nötter och frön för att få tillräckligt mycket näring i kroppen.

reckon
2016-11-26 15:43
#8

Jag äter glutenfritt då jag mår psykiskt mycket bättre av det. Något inslag av gluten här och där gör mig inget (så det märks), men äter jag större mängder får jag nästan panikångestkänslor. Jag får väldigt svårt att koncentrera mig och får en obehaglig rastlös känsla i kroppen, blandat med total orkeslöshet.

Sista glutenbraket var när jag vid ett tillfälle åt mannagynsgröt och hårdbröd gjort på råg till både kvällsmat och frukost och fick totalt psykbyt av ingen anledning vid lunch. Min pojkvän har förbjudit mig att äta mannagrynsgröt efter det. 😛 Jag passar mig noga för att äta gluten innan jag ska plugga eftersom det då blir så ineffektivt att försöka få in något i huvudet. Det vore intressant att veta hur gluten hänger ihop med detta.

Furatekken
2017-02-17 23:01
#9

Jag får bättre hy, bli piggare, mindre uppblåst osv av att undvika socker och gluten. Tekniskt sett kan jag äta allt men vill gärna inte må sämre än jag redan gör…

Hogstedt
2017-05-16 18:43
#10

Vet inte riktigt om man får ställa frågor här men det känns lite onödigt att göra en hel tråd, och antar att de flesta inte äter gluten här? 

Vet någon om man slutar äta gluten, kan man bli allergisk eller intolerant då? Funderar på att sluta med gluten, inte pga några hälsobesvär eller något, det ska bara vara nyttigare, men vill inte råka framhäva någon intolerans eller något…

Så undrar helt enkelt om kroppen blir van vid att inte få något gluten, och reagerar negativt om den råkar få i sig det?

Lojs
2017-05-16 19:04
#11

#10 Det är väl säkert olika. Jag åt glutenfritt i ett par år och råkade jag äta det någon gång då så kände jag av det, men nu när jag äter gluten igen så känner jag mig samma som före jag slutade (Jag fick bättre hy och mycket bättre mage utan gluten, men har blivit lat…).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

tlover
2017-05-16 19:14
#12

#10 Det är helt okej att starta en ny tråd om det. Det är ju inte riktigt ett överflöd av nya trådar här inne 😃

Som jag förstått det så kan du inte få regelrätt intollerans av att undvika gluten men om du tar prover för att se om du inte tål gluten och du redan äter glutenfritt så syns det inte att du har intollerans om du nu skulle ha det utan det ser du bara om du faktiskt äter gluten.

Så ska du sluta äta gluten så kan det vara värt att testa dig så att du vet säkert om du har det eller inte innan

l'm back

ks172
2017-05-17 22:36
#13

Äter glutenfritt pga min mage men tål mest mörk bröd när det e inte gluten.


Annons:
Mooniq
2017-08-14 17:25
#14

Jag skippar allt spannmål för att slippa min IBS. Jag har fördjupat mig under många år i kost och näring - jag la om kosten till lchf för ca 9 år sen, men under årens lopp har det blivit en mix av Dukan del 2, paleo/stenålderskost & lchf. Jag mår oerhört mycket bättre i kroppen utan socker, spannmål och mejerier och är glad att mitt sockermissbruk är under kontroll. Det finns en oerhört läsvärd bok som den vetgirige kommer att gilla.

http://www.bokus.com/bok/9789163713538/gluten-och-mjolk-kallan-till-moderna-sjukdomar-sa-paverkas-du-av-maten/

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: