Annons:
Etikettblandad-specialkost-allmänt
Läst 828 ggr
tlover
2016-11-26 14:23

Helvegetariskt spa eller gottis som julklapp

Jag kommer att göra antingen ett hemmagjort "spakit" eller "gottiskorg" (eller en kombo) till min syster som är vegan till jul (alltså hon är vegan och hon ska få det till jul, hon är inte bara vegan vid jultid Skrattar).

Jag har några idéer men mycket av det jag kan göra i "spaväg" innehåller antingen bivax el honung så även om jag tror att hon äter det vill jag inte chansa.

Nån som har några tips/recept på enkla spa och/eller gottis tips som jag kan göra.

När det gäller gottis så ska det helst vara gluten och socker*fritt också

* Hon äter tex saker sötat med dadlar men helst inte sånt sötat med tex socker.

Alternativt liknande saker jag kan ge bort på samma sätt. Jag har tex en hel del torkad rimskivling också.

l'm back

Annons:
parsley
2016-11-26 14:40
#1

Det finns en del LCHF-recept på godis som kanske kan fungera, om mörk choklad är vegansk och den mängd socker som ev finns i är ok. LCHF-bounty och LCHF-snickers är två exempel. Om du googlar så hittar du ett par recept att välja mellan. Här är ett hallongodis, som dock bör förvaras i frys.  http://lesscarbs.se/lchf-godsaker/hallon-och-kokosbollar/ Tar man dem direkt från frysen, så blir de som små glassar. Jag brukar göra dem i siliconformar och blanda hackad choklad direkt i smeten. Det blir inte lika snyggt som på bild, men betydligt mindre kladdigt. 

Raw chokladbollar bör kunna fungera för en vegan. Googla så hittar du en del recept. 

Torkade äppelringar. 

Rotfrukschips.

Lavine
2016-11-26 14:54
#2

Jag läste just "recept" på en sockerskrubb på Evelinas ekologiska, fast jag vet inte hur långt i förväg man kan göra den, sockret torde smälta… http://evelinasekologiska.femina.se/sockerskrubb-med-apelsin-vanilj-kanel/ Jag såg även ett badsalt som var utan djurinslag. Finns säkert mer där, men mycket innehåller nog honung eller bivax. http://evelinasekologiska.femina.se/eget-badsalt-fotsalt-citron-ringblomma-lavendel-ros/ Jag gjorde en gång dadelbollar med kokosflingor mixade med blåbär på, det var gott och snyggt! Tyvärr har jag inte receptet tillgängligt.

tlover
2016-11-26 14:58
#3

#1 Får kolla in, jag kollar själv sällan såna recept då jag inte tål nötter men hon gör det

#2 Sockerskrubb har jag gjort förut så tack för påminnelsen, ska kolla in badsaltet, jag har försökt göra badbomber (från engelskt recept) men det blev ingen boll av det 😕 men får kolla in saltet 🙂

l'm back

tlover
2016-11-26 15:00
#4

Fotsaltet och en sockerskrubb blir det nog iallafall. Jag har nästan ett halvkilo ringblomma hemma nämligen 😃

l'm back

tlover
2016-11-26 15:41
#5

Fotsalt, sockerskrub och kanske deo? Men jag vill gärna ha minst 5 grejer så att det käns som ett "kit".

Vad tror ni, ska jag även ha med något "godis" i spakitet? Det kan ju vara något enkelt som tex dadlar fyllda med skållade mandlar och doppad i mörk choklad

l'm back

reckon
2016-11-26 16:07
#6

Jag gjorde dessa för några månader sedan. Herrejösses - livsfarligt goda. Kommer aldrig kunna göra dem igen. 😃 

 http://minimalistbaker.com/5-ingredient-salted-caramel-peanut-butter-truffles/

Annons:
tlover
2016-11-26 16:35
#7

#6 Ser underbara ut 😍hur länge håller dom tror du?

l'm back

reckon
2016-11-26 17:51
#8

#7 Jag förvarade dem i frysen så då håller de ju länge! Några dagar i kylskåp kanske. 🙂 Finns mycket som ser gott ut på den sidan… 🤐

tlover
2016-11-26 17:53
#9

#8 Hmm då kanske det inte passar, vi far hem till familjen redan några dagar innan (19:e) och resan tar en hel dag, frågan är hur man ska hålla det fryst i kylbagen då?

l'm back

reckon
2016-11-26 18:15
#10

Det kanske blir onödigt bökigt. Jag hittade dessa: http://minimalistbaker.com/easy-vegan-truffles/ De ska förvaras i rumstemperatur står det, men jag vet inte hur länge de står sig. Det var en dum dag ni far på, liksom precis så att det kanske är på gränsen för att saker håller i kylskåp eller i rumstemperatur! 🙂 Du hittar säkert på något jättebra. Jag hade velat ha en sån julklapp! 😍

tlover
2016-11-26 18:18
#11

Jag har funderat på att testa att göra små kulor av dessa och doppa dom i choklad. Det blir nog gott men det är ju inte sockerfritt. (dom går att göra helvegetariska)

l'm back

Lavine
2016-11-26 23:02
#12

Jag tycker att även ätbart är en jättekul idé, men skippa det om det blir bökigt, det är en jättebra present ändå. Har du möjlighet att göra något av godiset när ni kommit fram? Se om du kan låna boken Smarta sötsaker på biblioteket, det borde finnas något som håller i kyl länge. Dadelbollarna jag gjorde behövde kylskåp bara för att de höll formen bättre då, vill jag minnas. Jag tror att jag har gjort rawfoodpepparkakor från den boken också, och dem åt jag under många dagars tid.

tlover
2016-11-27 05:18
#13

#12 jag tror att det är den boken jag har. Men i värsta fall så fyller jag några dadlar med skållad mandel och doppar i choklad. Det borde funka i rumstemperatur

l'm back

Annons:
parsley
2016-11-27 07:55
#14

Vill du göra det enkelt för dig köp en burk kallpressad, ekologisk kokosolja. Välj varianten med smak, eftersom den har högre kvalitet. Kokosolja brukar finnas i större matbutiker och  kan köpas hos hälsokostaffärer på nätet eller på stan.

Kokosoljan kan användas till matlagning eller kroppsvård och man kan använda den för tandvård, sk oilpulling. Ev kan kokosnötterna vara plockade av dresserade apor, så försök kolla innan du väljer märke, om du har att göra med en känslig vegan.

tlover
2016-12-10 17:12
#15

Snart färdig, hittills har jag gjort en lavendel doftande sockerscrub, rosenträ doftande deo som är mild mot huden men effektiv, värmande olja för tex massage och en ansiksscrub /ansiktsmask med matcha

l'm back

Upp till toppen
Annons: