Annons:
Etikettblandad-specialkost-recept
Läst 729 ggr
tlover
2017-01-07 18:06

Fjällfisk recept?

I julas fick vi ca 30 kilo fjällfisk av en släkting. Främst röding och harr men även annan fjällfisk. Vi kommer alltså att äta en hel del fisk det närmaste halvåret så jag behöver tips så att det inte blir tråkigt i längden. Jag söker enkla, billiga recept utan laktos, gluten, nötter, mandel, råa morötter, råa stenfrukter, råa äpplen och råa päron. Både recept på själva fisken och på tillbehören behövs. Tips nån?

l'm back

Annons:
VildaVittra
2017-01-07 18:13
#1

Bouillabaisse är ju bara godast i hela världen. Då kokar man potatistärningar och hackad lök i fiskbuljong med timjan, vitlök och vitt vin/matlagningsvin.  När potatisen är klar har du i krossade tomater och saffran, så fort soppan kokar drar du av den från värmen och lägger i fisktärningar och eventuellt skaldjur. Låt det stå tills fisken är tillagad. Serveras med en rejäl klick aioli.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2017-01-08 20:40
#2

Går det att byta ut vinet mot något? Eller bara skippa det?

Sen så gissar jag att det är filé när det gäller fisktärningarna?

l'm back

tlover
2017-01-08 20:52
#3

Är det en gryta el en soppa (har aldrig testat det tidigare)

l'm back

VildaVittra
2017-01-08 20:53
#4

Vinet ger en speciell smak, men matlagningsvin är ju helt alkoholfritt. Det är som vinäger, men utan vinägersmaken så att säga.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2017-01-08 20:55
#5

Det beror på hur mycket vätska du har i den. Går som både ock.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Agda
2017-01-08 20:58
#6

Min mamma gör en god maträtt med fisk, skinnet får sitta kvar också delar hon fisken på mitten. Sedan får bitarna ligga och steka, när de är färdigstekta har hon i grädde (finns ju laktosfri) i stekpannan och tillsätter dill eller gräslök, det får puttra en stund. Sedan får man ju ta bort skinn och ben innan man äter, också har man kokt potatis till.

Tror det är mest öring hon tillreder på detta sätt, men jag vet att hon använt någon annan fisksort också.

Annons:
tlover
2017-01-08 20:59
#7

#4 Tror inte karln klarar av det ändå, mest för att det heter vin men jag kan kolla i affären och se (alkoholfritt innebär ju sällan helt alkoholfritt heller)

#5 Ok tack, då vet jag

l'm back

VildaVittra
2017-01-08 21:05
#8

#7 Systembolaget har i alla fall ha helt alkoholfritt vin. 

https://www.systembolaget.se/dryck/alkoholfritt/natureo-191201
https://www.systembolaget.se/dryck/alkoholfritt/leitz-eins-zwei-zero-1190101

Resten går ju att frysas in till nästa gång.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2017-01-08 21:07
#9

#8 Är inte säker på att det skulle gå ändå men jag kan kolla (kan förklara i PM om du vill)

l'm back

Sarafiaklara
2017-01-11 08:47
#10

Jag tycker sån fisk kan vara god att göra hel i ett foliepaket. Bara att lägga en massa örter (dill, basilika, persilja..vad man gillar, kan vara gott med tomater eller lök i också) och citronskivor i magen och runt om. Krydda med salt och peppar och stoppa i (laktosfritt)smör i magen och runt om. Slå in allt i folie och tillaga i ugnen eller ännu bättre på grillen när det börjar bli varmt ute. Gott med kokt potatis till.

tlover
2017-01-11 09:44
#11

#10 finns det något mer miljövänligt alternativ till aluminiumfolie som inte innebär att jag måste åka hem till gården och hämta näver?

l'm back

Sarafiaklara
2017-01-11 10:12
#12

#11 Det är väl bara att googla alternativ till aluminiumfolie. Såg vid en snabb sökning att någon använde bakplåtspapper istället men jag har ingen aning om hur det funkar.

VildaVittra
2017-01-11 12:23
#13

Borde det inte gå att använda en saltskorpa istället för folie? Såg på ett river cottage-avsnitt att de använde det till kyckling. 

Kom på en sak till ni kan göra och det är att röka fisken, granris är gratis om man plockar där det inte syns. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
VildaVittra
2017-01-11 12:50
#14

Lite googling senare, så visst går det att använda en saltskorpa istället för folie.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sarafiaklara
2017-01-11 14:17
#15

#13 Mina föräldrar röker mkt av fisken de fångar men de har också tillgång till enris på gården. Ska man plocka granris någon annanstans får man vara försiktig fick jag erfara nu i vintras. Skulle gå till bussen från ett köpcentrum och gick genom ett litet skogsområde där jag spontant plockade några grankvistar till dekoration. Blev då utskälld av en kvinna för att jag förstörde kommunens skog för de som bodde där i området :/

Upp till toppen
Annons: