Annons:
Etikettövrig-mat-intollerans-allergi-allmänt
Läst 1106 ggr
tlover
9/17/16, 1:02 PM

Har du någon ovanlig mat allergi/intollerans?

Ofta så känner folk igen allergier/intolleranser som tex nötter, jordnötter, mjölk, gluten och liknande. Därför så kan folk bli förvånade då jag säger att jag tex inte tål råa morötter eller liknande.

Har du någon ovanlig matallergi/intollerans?

l'm back

Annons:
DesK
9/21/16, 6:20 AM
#1

Jag klarar bara mjölk som kommer direkt från kon, alltså mjölken bör helst varken vara homogeniserad eller pastöriserad. Inte ens av sådan mjölk kan jag äta några större mängden, lite i matlagning, såser eller liknande är okej, men jag kan inte dricka någon mjölk.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
9/21/16, 8:49 AM
#2

#1 Så hade jag själv med. Innan jag fick konstaterad laktosintollerans så märkte jag inte av mina problem så länge jag drack mjölk hemma hos svärföräldrarna som hade kor och drack den opastöricerad

l'm back

TatsuOni
9/21/16, 9:08 AM
#3

Råa äpplen.

Socker och de flesta artificiella sötningsmedlen. Inte så att jag har diabetes utan att min mage pajar helt och tar en vecka innan den fungerar normalt igen om jag så bara får i mig några sockerkorn.

I övrigt så upptäckte jag när jag slutade äta kött att det var ytterligare en utav alla dem saker som min mage inte tålde.

Det var nog alla ovanliga saker då gluten och laktos är vanliga…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Lia
9/21/16, 8:50 PM
#4

Jag kan äta majs, men inte majsstärkelse. Så det finns mycket jag inte kan äta, för de stoppar den där stärkelsen i typ allt.

Jag får ont i ryggen av cider, men det är en helt annan historia.

Namiko
9/22/16, 10:48 AM
#5

Jag är veteallergiker, kan varken äta vetestärkelse eller glukossirap gjord på vete.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Carmarino
9/24/16, 5:26 PM
#6

Jag blir jättesjuk av paprika och purjolök, men konstigt nog tål jag chili och vårlök.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Maleficum
9/27/16, 10:55 AM
#7

Ingen konstaterad allergi eller så men kan inte äta fisk (eller lamm) utan att få kväljningar och må jättedåligt.

Lingon kan jag inte heller äta, mår illa och får kramp i magen, en läkare gissa på att det är bensoesyran jag inte tål eftersom jag inte tålde svampkrämer som innehåller det (tex pevaryl).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Scorpio97
10/5/16, 11:25 AM
#8

Jag är/var (har inte testat på många år) allergisk mot majs och dill, samt överkänslig mot körsbär, sötningsmedel och färgämnen. Åtminstone majs-allergin ska tydligen vara hyfsat ovanlig, åtminstone tyckte läkaren det när jag var liten och det upptäcktes. Vet inte hur ovanliga övriga är.


//Jessie

[Roe Deer]
5/3/18, 3:53 PM
#9

Intressant fråga! Jag har många allergier utöver min IBS (irritable bowel syndrome- överkänslig mot snabba kolhydrater och fett i större mängder).

Allergier: Gluten, mjölkprotein, fisk, havre och Avokado.
Överkänslig: Bovete, råa rotfrukter (under sommaren) och omogna bananer, socker (IBS reaktion). 

Vi är alla unika och många tror att jag tål glutenfri havre, men det är ju havret i sig som jag olyckligtvis inte tål… trist att lägga av med gröten -.-

Upp till toppen
Annons: