Annons:
Etikettövrig-specialkost-allmänt
Läst 903 ggr
tlover
9/17/16, 1:10 PM

Undviker du något pga konsistens eller smak?

Är det nån mat som du undviker pga konsistens eller smak. Tex jag kan inte äta blodpudding eller köpt pytt i panna

l'm back

Annons:
DesK
9/21/16, 6:23 AM
#1

Strömming, kan tyvärr varken med lukten eller smaken.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Fridaaaa
9/21/16, 9:15 AM
#2

Väldigt mycket haha!
De flesta grönsaker
Ärtsoppa
Bruna bönor
De flesta rotfrukter
Kokt kött/kokt fisk (viss kokt fisk går bra beroende på)

Som exempel :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sommarek
9/21/16, 10:44 AM
#3

Fisk med skinn på klarar jag inte. Och inälvsmat. Bara tanken får hela mig att vända mig ut och in.  🤮

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

hippoteket
9/21/16, 4:34 PM
#4

Jag slutade äta kött för 30 år sedan, just pga dess konsistens.

Sparris äter jag inte pga dess smak.

AnneN
9/21/16, 4:46 PM
#5

Smak jag har svårt för är beskt, tex kaffe, rå lök. Söta grönsaker eller maträtter (utom plättar/våfflor), är maten för söt så löser jag det genom att salta extra.

Konsistenser har jag däremot många fler som jag har extremt svårt för/inte klarara av alls är sådant som enligt mig "känns som att det gnisslar när man tuggar", tex:

  • Svamp

  • Majs

  • Ärtor

  • Bönor

  • Linser

  • Skaldjur

  • Musslor

  • Ostron

Har säkert glömt något men dessa saker kan jag inte äta alls för att jag får kväljningar av att känna konsistensen i munnen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Linn Is The New
9/21/16, 4:46 PM
#6

Bönor, kikärtor pga dess konsistens tycker det är vidrigt!

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
Em_
9/21/16, 4:53 PM
#7

Soppor har jag svårt för. Känns som man tar okej rätter och späder ut med vatten. Lite samma med gröt. Skinn på fisk och kyckling tar jag alltid bort. Men värsta konsistensen har nog ändå fettsvålar, usch!


TatsuOni
9/22/16, 12:52 PM
#8

Lök. All sorts lök, men vitlök är värst. Jag gillar inte smaken.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Lia
9/22/16, 1:40 PM
#9

Minsta lilla fett på kött och musslor och sill och sånt "kladdigt".

bullen73
9/22/16, 4:17 PM
#10

kokt fisk framför allt, sen om pastan är väldigt överkokt så blir det så lerigt och konsistensen blir annorlunda

Stjärnor Every family has a story to tell, this is ours Blomma

tlover
9/22/16, 6:33 PM
#11

#10 När du säger det, mjölkstuvade makaroner klarar jag inte av

l'm back

Lia
9/22/16, 11:25 PM
#12

#11 Jag har jättesvårt med mat just nu. Tack, du gav mig precis ett förslag på något jag faktiskt skulle kunna äta :-D

NatasjaHemby
9/23/16, 3:53 PM
#13

Kan på rak arm inte komma på något som jag verkligen inte äter på grund av smak eller konsistens. Däremot om jag lagar maten själv så väljer jag helst bort palsternacka, rotselleri, tillagade morötter, stora mängder rå lök samt kakao/choklad. Undvek tidigare också aubergine, men har nu upptäckt att det bara var jag som tillagade det "fel" 😃

SE*Simbelmynes

Annons:
Maleficum
9/27/16, 10:45 AM
#14

En hel del jag undviker pga av smak. Klarar jag inte av att äta något som kommer från havet eller lamm/får, får kväljningar av det. Lök har jag aldrig gillat (och det gillar inte min mage heller). Listan skulle kunna göras jättelång på saker jag inte gillar smakmässigt (har haft fler som sagt att det är lättare att fråga vad jag äter än vad jag inte äter eftersom den listan är kortare) Sen kan jag inte äta saker som är för sött för jag mår jätteilla av det och har ofta svårt för smaken.

Är det några saker som jag inte klarar pga av konsistensen men de är nog färre (eller kombination av konsistens och smak) tex bönor, quorn, havregrynsgröt, färskostar, för feta saker (speciellt sånt som ger oljig känsla att äta).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Scorpio97
10/5/16, 11:53 AM
#15

Undviker ganska mycket på grund av smak eller konsistens. Jag har väldigt svårt för rätter där flera olika konsistenser/smaker blandas eller mat som är "kladdig", så jag äter i princip inga såser, soppor, gratänger, grytor eller liknande. Jag vill ha rena ingredienser och på tallriken ska allt ligga var för sig så att ingenting blandas. Undantagen är pizza och tacos som jag faktiskt gillar, men då har jag mycket färre ingredienser än dom flesta och allt måste vara i liknande konsistens. 

Mjuka konsistenser är i regel också något jag ogillar. Pasta, linser och liknande ska helst vara underkokta. Grönsaker kan värmas men får absolut inte bli det minsta mjuka. Frukt får hellre vara lite omogen än helt mogen. 

Sen har jag svårt med sött till mat. Har aldrig förstått varför man vill ha sylt eller gele till maten exempelvis (skulle dock ändå inte äta det pga konsistensen). Älskar sött annars och tycker inte en efterrätt kan bli för söt, men det hör inte hemma tillsammans med en köttbit eller grönsaker. 

Så att gå ut och äta med någon eller bli bjuden på mat hos någon är ett projekt i sig. Äter jag ute med familjen så väljs stället efter hur "Jessica-vänlig" maten är, haha. Vill någon laga mat år mig är det enklare att säga vad jag vill ha, än att rabbla upp allt jag inte gillar.


//Jessie

lissu
12/3/16, 1:17 PM
#16

Pga magoperation (VBG) kan jag inte äta helt kött eller trådiga livsmedel som sparris, apelsiner m fl. Min mixer är min räddning!

 Kan inte heller äta vitt bröd som t ex barkis, baguette, vetebröd… jag får tänka bort när längtan blir för stor!

/Lissu

Upp till toppen
Annons: