Annons:
Etikettövrig-mat-intollerans-allergi-recept
Läst 4675 ggr
hippoteket
2016-09-21 16:33

Tomatfria alternativ?

Min dotter tål inte tomater och det är ju något som används en hel del i "vanliga" recept.

Jag försöker göra "typ samma" mat till henne (och till mig, som äter vegetariskt), så att vi äter någorlunda lika mat. Men ibland blir det svårt…

Jag söker just nu tomatfria recept på:
- köttfärssås
- korvstroganoff

Och även andra recept i största allmänhet går bra…

Annons:
tlover
2016-09-21 16:42
#1

Min svåger tål inte tomat och istället för ketchup så äter han lingonsylt.

Annars utesluter han oftast (dvs köttfärssås med bara köttfärs, lök och ev svamp och liknande)

l'm back

Zachis
2016-09-21 18:08
#2

Både röd och gul tomat? För när jag var liten var jag allergisk mot rödtomat men gultomat var okej. Så då gjorde min mamma ketchup på gultomat osv.

hippoteket
2016-09-21 23:35
#3

#2 - utgå ifrån att det är båda sorterna
Gula funkar ibland, men långt ifrån alltid.
(hon älskar egentligen tomater, så det blev en stor sorg när vi fick börja utesluta dem… Hon provar ibland med gula)

tlover
2016-09-22 10:25
#4

Tål hon paprika, det borde kanske i vissa fall gå att ersätta tomat med. Jag har inte testat själv däremot

l'm back

hippoteket
2016-09-22 21:11
#5

Hon tål paprika. Det är i princip bara tomat hon inte tål (det övriga används inte i matlagning)

tlover
2016-09-24 17:22
#6

Jag har tänkt lite på detta. Jag gör ganska ofta en tomatfri pastasås med en "brunsås" som sås istället för krossade tomater. Jag har inte testat det med kött utan bara bönor och linser men det borde funka med köttfärs. Både paprika (gärna röd) och basilika passar perfekt till den såsen.

Nu brukar jag alltid laga mat på en höft men själva såsen är ungefär

Matfett att steka i
½-1 gul lök, hackad
1-2 skivade vitlöksklyftor
5 dl vatten
1 st buljongtärning (jag använder grönsaksbuljong men då gör jag ju en vegetabilisk sås)
sojasås, salt, peppar och passande kryddor (tex basilika eller en blandning mellan basilika, oregano, timjan, salvia, rosmarin och dragon)
Valfri toppredning

Fräs löken och vitlöken (och eventuellt kött el grönsaker du vill fräsa). Häll på vatten, rör i buljongen, krydda och låt småputtra i minst 5 min (ha i valfria grönsaker). Red av med valfri redning.

Det låter kanske inte som något som passar till pasta men alla i familjen älskar denna pastasås

l'm back

Annons:
Tant Grön
2016-09-24 20:43
#7

#0 Ajvar skulle jag ha provat. http://www.kokaihop.se/recept/ajvar-relish
Det är ju som en tomatpuré fast gjort på paprika och aubergine.
http://www.kokaihop.se/recept/ajvar-relish

Åsa S
2016-10-25 12:47
#8

Japp ajvar kan funka till det mesta både köttfärssås och pizza fast välj den milda varianten.

Annars är det väl mera gräddbaserad köttfärssås eller vit pizza med creme fraiche på istället för tomatsås.

Jättejobbigt inte tåla tomat det finns ju i så mycket maträtter, min man tål inte råa tomater och ett tag tålde han dem inte kokta heller, han tålde ingenting som var rött under ett par år (troligtvis var det nån form av psykisk stress som utlöste tillfällig överkänslighet) man var väldigt begränsad i matlagningen.

Upp till toppen
Annons: