Annons:
Etikettövrig-mat-intollerans-allergi-recept
Läst 1375 ggr
oh-la
2016-10-17 16:07

Reception och inspiration för någon som inte kan äta något

Nu behöver jag verkligen hjälp och kreativa idéer. Jag har en liten 3-veckors bebis hemma som helammas. Problemet är att hon är otroligt känslig i magen! Hon är gasig, lös och har ont. Troligtvis är det grejer jag äter och tyvärr verkar det vara flera saker. Just nu utesluter jag därför allt som är känt för att ge gaser och magproblem, och det är mycket!!! I princip inget av det vi brukar äta fungerar längre. Tips på recept, tips rent allmänt, funderingar på maträtter och liknande uppskattas! Var kreativa med det lilla jag kan äta, jag behöver verkligen hjälp! Saker vi utesluter: lök (även kryddblandningar), vitlök (även kryddblandningar), bönor, kål, citrus, gröna äpple, soja (alla produkter), stark mat (allt starkare än felix chilisås typ), jordnötter, mjölkprodukter (alla, även mjölkpulver och liknande), skaldjur och ägg. Jag kan ha missat något så det kan tillkomma saker, men detta gäller i stort. Så ren mat som möjligt helt enkelt! Plus om det även saknar gluten då min man är glutenintolerant, som grädde på moset! Har bytt mjölk mot oatlys havregryn och kör vegansmör till frukosten. Är mest middagar och matiga mellanmål jag är ute efter. Så! Er hjälp där min kreativitet helt drunknat bland blöjbyten, vaknätter, mjölkfläckade kläder och kräkshanddukar, är mer än välkommen!

Annons:
[AnimeV4]
2016-10-17 16:22
#1

Nu har jag inget tips på mat förutom att du kanske ska pröva att utesluta kolhydrater (mer eller mindre),  men kanske Minifom-droppar skulle hjälpa mot hennes gaser?

oh-la
2016-10-17 16:37
#2

#1, nja, utesluta fler saker är inte aktuellt. Rasar redan i vikt iom den strikta dieten och helamningen. Är inte så stor från början och vill inte tappa mer. Ska jag utesluta mer får det bli på inrådan av dietist. Minifom fick vi tips av på BVC. Finns väl även droppar från semper?

[AnimeV4]
2016-10-17 17:39
#3

#2 Förstår. Hm, det har jag ingen aning om! Önskar lycka till i vilket fall som helst🙂

tlover
2016-10-19 12:11
#4

Har du testat örtte på anis? Det hjälper mot gaser (eller gör att gaser passerar snabbare och mindre smärtsamt) det är ett gammalt knep mot kolik och gaser hos bebisar då det går över i bröstmjölken

l'm back

Upp till toppen
Annons: