Blandad specialkost, allmänt

Enkel, billig, nyttig, snabb specialkost?

2016-12-07 20:34 #0 av: tlover

Hej

Jag kommer antagligen börja jobba mer vilket då naturligt kommer ge mindre tid för att laga mat. Då jag tidigare lagt ganska mycket tid på maten (eftersom jag gillar att laga mat och har haft tiden) så har jag inte "lärt mig" snabblagad mat, så jag behöver tips.

Det jag inte tål är gluten, laktos, mandel, nötter, råa äpplen, råa päron, rå stenfrukt, råa morötter och dessutom så köper jag endast svenskt kött, mjölk och ägg (och det är sällan jag äter kött), MSC märkt fisk och helst så närodlat som möjligt.

Jag tål spår av allt däremot

Dessutom så har jag ju en dotter så maten ska vara nyttig och passa barn (tex inte ris hela tiden). Och då det jag skrev i rubriken (Enkel, billig och snabb).

Jag har ingen stor matbutik i närheten utan endast ett Ica nära

Tips?

edit: dottern tål inte riktigt äpplen och päron heller (även tillagade)

Anmäl
2016-12-07 21:05 #1 av: Sindri

Mitt bästa tips är att på de lediga dagarna laga mycket mat. Det tar inte så mycket längre tid att laga mat till 6 än till 2.

Grytor är suverän mat som bara blir godare efter ett par dar. Pulled pork eller kyckling likaså. Jag ser alltid till att det blir mycket sky i grytorna, det sista gör jag soppa av med lite rester på grönsaker+ skarvar i med färska om det behövs.

Skiva ost och lägg i små högar på en plåt, strö över paprikapulver, grädda i 200 i ca 5 min - fina, knapriga ostchips till soppan.

En annan bra rätt är grönsaksgratänger, gör en jättestor ostgratinerad broccoli- eller blomkålsgratäng, räcker flera dagar. Variera med tillbehör som t ex rökt eller färsk fisk och kyckling.

Med rotfrukter så river man dem på grövsta skivan, blandar i en smord form, kryddar, häller över grädde och ostskivor. Grädda på låg värme tills den fått färg. Går utmärkt att värma i mikro. Variera med olika tillbehör.

Sätt in stora fat med paprika i fjärdedelar, skivad squash och aubergine i ugnen. Ät som de är som tillbehör. De sista resterna kan man blanda med lök och tomat och göra ratatouille på.
Alternativt frittata eller omelett. Ägg är suverän mat, man kan ta vilka rester som helst nästan, eventuellt slänga i lite färska tomatbitar, ostbitar och göra omelett.

Om du har stor frys så är t ex broccoli, blomkål och spenat suveränt att ha hemma och laga till snabbt. Man kan snabbtina i mikron och sen laga till.

Spenat är jättegott till fisk, gör massor så kan du t ex göra spenatomelett dagen efter.

Soppa på spenat (eller grönkål, som också finns fryst) med kokta ägghalvor tar inte lång tid det heller.

Vitkål, spetskål, savoyål - allt är i säsong nu och billigt. Gör stor sallad (genom att bara strimla och banka med lite salt, dressing kan man ev ta på vid serveringen) som räcker länge. Börjar det se visset ut efter några dar - släng ner i en omelett eller soppa.

Kanske har ni möjlighet att nån dag då och då åka iväg och storhandla t ex frysa grönsaker, rotfrukter etc. Ica nära bli väldigt dyrt att förlita sig på. Finns annars någon näthandel som kör ut till er? Man kan i alla fall handla basvaror, rotfrukter, kål och fryst.

Anmäl
2016-12-08 04:08 #2 av: VildaVittra

Koka en stor kastrull med skalad potatis exempelvis på måndagen, den dagen äter ni kokt potatis till exempelvis en gryta. Nästkommande dagar kan du sedan göra saker som potatismos, fiskgratäng (med mosad potatis runt kanterna), Shepherds pie (går att göra veganskt om man så vill), potatisbullar, stekt potatis, potatissoppa osv.

Potatis är billigt och potatis som blivit kall har lägre GI. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.