Annons:
Etikettgluten-och-vetestärkelse-allmänt
Läst 1294 ggr
tlover
2017-05-30 11:28

"Glutenöverkänsliga mår bättre med gluten"

En Norsk studie antyder att personer som utesluter gluten pga IBS inte blir sämre av gluten utan snarare tvärt om. 

Något som dom däremot blev sämre av var sk fruktaner som finns i bland annat kronärtsskocka, lök och vete.

Studien gjordes så att personer med IBS fick testa att några veckor äta kost med gluten, några veckor med fruktaner och några veckor en kontrollgruppskost utan varken gluten el fruktaner. Personerna visste inte vilken slags kost dom åt under dessa veckor.

Det är bara 66 personer som var med i studien däremot och dom testade bara personer som uteslöt gluten pga IBS så jag skulle själv ta detta med en stor nypa salt, men det kanske leder till mer forskning i ämnet iallafall.

Tyvärr är det inte länkat till studien utan en betalartikel så mer om studien kan jag inte läsa

http://www.aftonbladet.se/a/gMmQa

l'm back

Annons:
Magi-cat
2017-05-30 11:37
#1

Jag känner en person som efter ett helt liv med IBS äntligen blev hjälpt - av att utesluta gluten!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lia
2017-05-30 11:40
#2

Jag tycker i alla fall också att det bara är idiotiskt att utesluta livsmedel för att man fått för sig att man inte tål det - bättre att få det uppkollat i så fall om det handlar om just magbesvär. Jag har också läst att de som tror sig bli bättre utan gluten (utan att vara glutenintolleranta) troligtvis blir det för att de samtidigt gör andra ändringar i kosten utan att kanske riktigt tänka på det, så det finns nog många anledningar till att just gluten blir utpekat som skurk. Oavsett hur det ligger till är det jättebra att det forskas om det.

Magi-cat
2017-05-30 11:49
#3

I en del andra länder än Sverige accepteras glutenkänslighet på ett annat sätt än här. Men det lär väl komma hit också.

I alla fall hade min bekant inte fått någon hjälp av någonting  - förrän efter uteslutande av gluten - så att helt bortse ifrån att det kan vara gluten som förorsakat problemen bara för att det inte anses vara så, vore dumt. (Naturligtvis var celiaki-undersökning gjord. Negativ.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lia
2017-05-30 12:01
#4

#3 Personligen tycker jag att om man gjort allt man kan (alltså undersökning) och därefter hittar nåt som man upplever hjälper, då är det en annan sak kanske. Men det finns många som bara hoppar över undersökningen och kanske missar något viktigt. När man ställer diagnosen IBS gör man alltid en koloskopi för att först utesluta Crohns sjukdom, glutenintollerans mm. Gör man inte den undersökningen utan bara börjar självbehandla vad man misstänker är IBS, då kan man ju missa en allvarligare sjukdom. Men ja, din bekanta gick ju igenom undersökningen, och då vet man ju att det inte är farligare än så :-)

tlover
2017-05-30 13:18
#5

#4 Fast nu undersöker ju läkare inte allt, jag hade fått diagnos IBS innan jag gjorde gastroskopi tex

Sen finns det ju andra anledningar än "bara" IBS att utesluta gluten. Tex jag får betydligt värre ledvärk om jag äter gluten detta trots att jag gjort alla test för att kolla om jag har gluten intollerans, vilket jag inte har (efter att jag fick IBS diagnosen)

l'm back

Lia
2017-05-30 13:23
#6

#5 Ja läkaren gör ju fel om de inte gör en koloskopi först :-) Och som jag skrev syftade jag på just magbesvär, inte andra besvär ^^

Annons:
Magi-cat
2022-11-18 09:39
#7

Träffade på den här artikeln igen och reagerade på:

"Deltagarna hade ingen aning om vilken mat de åt varje vecka, och inte heller forskarna."

Undrar just hur man äter flera veckor utan att ha en aning om vad man stoppar i sig? 🙂

En grov generalisering dessutom att det bara skulle handla om någon trend att en del känner sig må bättre av mat utan gluten.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: