Annons:
Etikettmjölkprotein-och-laktos-allmänt
Läst 1272 ggr
tlover
2017-07-30 22:03

Mjölkfri glass

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det ju glassväder och då tänkte jag ju att glass är gott. Men tyvärr inte för alla då vissa har svårt att hitta glass som man tål.

Särskilt när det gäller "gräddglass" eller ännu svårare mjukglass.

När det gäller "gräddglass" så finns det mjölkfria och laktosfria alternativ (jag har väldigt lite erfarenhet av det senare). Ofta baserat på soja (tofuline) el havre (minns ej vad denna hette). Även risglass och liknande finns men det är mindre vanligt.

Har man tur kan det också finnas "gräddpinnglass" att köpa men oftast får man hålla sig till isglassarna (men läs innehållsförteckningen vissa kan tex innehålla spår av mjölk).

När det gäller kulglass får man oftast hålla sig till sorbén men lär innehållsförteckningen för att vara säker och tänk på att samma skopa kan ev användas med alla glassar!

Har man tid och ork så kan man ju göra egen. Exempelvis isglass som tex teisglassen på bilden eller tex bananglass (mixa skivad fryst banan med smaksättning och ev lite sojamjölk el liknande blir som ett mellanting mellan mjukglass och gräddglass).

Vad är dina bästa tips på mjölk eller laktosfria glassar? Tex så har jag ingen aning om det ens går att få tag i mjölk el laktosfri mjukglass

l'm back

Annons:
Momos
2017-07-30 22:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

"Choice" glass är underbar! 😍 Hittade precis dem på ICA. Köpte den med jordgubb och det är nog den veganglassen som smakat mest som vanlig "gräddglass" för mig. Kommer absolut bli en favorit här, ska testa choklad nästa gång.

*Edit: de verkar ha mer typer av glass också 😍

Gillar också Oatly's choklad och vanilj, smakar havre men det stör inte mig (konstigt nog då jag knappt kan äta deras andra produkter pga samma sak).

Finns ett märke på city gross (glömt namnet) också som är billigt och har det i blåbär, choklad, osv. Blåbär smakade för mycket soja för mig men choklad var riktigt gott…!

Namiko
2017-08-09 09:32
#2

Jag är absolut ingen glassfantast men har ändå fastnat totalt för Tre Vänners chokladglass med kolasås, jordnötter och havssalt, gjord på kokos. Dom har även en vegansk smak till och det står tydligt Vegan på båda två.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Carmarino
2017-08-14 17:05
#3

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: