Annons:
Etikettblandad-specialkost-allmänt
Läst 1012 ggr
tlover
8/21/17, 11:02 PM

Träningsmat för specialkostare?

Jag åkte förra veckan in på akuten pga gallan (förmodligen), förmodligen för att jag åt mängder av ägg dagen före så nu försöker jag undvika dom.

Problemet är att det var min "efter träning mat" och jag har även massa annan mat jag inte tål. 

Så jag behöver tips på mat till efter träningen utan

Laktos, ägg, gluten, råa äpplen, råa päron, rå stenfrukt, råa morötter, mandel, nötter och större mängder fett.

Jag tål spår av allt och jordnötter (som inte är en riktig nöt)

Dessutom så ska den vara billig, enkelt/snabbt och helst utan kött/fisk då jag är väldigt petig ang källan till kött/fisk (som gör köttet/fisken dyr).

Finns det nån som har någon idé?

l'm back

Annons:
Zadie
8/21/17, 11:32 PM
#1

Kanske en smoothie på havre- eller sojadryck, en banan, frysta bär och havregryn? :) Eller kanske naturella riskakor med jordnötssmör och banan?

Carrosh
8/21/17, 11:55 PM
#2

Reagerar du på alla sorters fett, eller är det mest animaliskt fett du reagerar på? För egen del (har också haft gallproblem och varit utan gallblåsan nu i snart 10 år) så funkar det bättre med vegetabiliska fetter, t.ex. avocado, oliver/olivolja osv. 
Bönor brukar funka bra - är både mättande och fulla av protein och andra nyttiga grejer. Kanske kan vara något? Att testa lite olika bönröror t.ex. att ha tillsammans med grönsaker (vid sidan av eller som dipp).

Rotfrukter är också ofta underskattat. Det brukar också vara milt mot magen och lätta för magen att hantera. Potatis, sötpotatis, kålrot osv. Morötterna kan du ju som sagt skippa om du får problem av dem.

De andra tipsen du fått kan jag också skriva under på. Banan är fantastiskt bra då det mättar och är lätt för magen att hantera. =)

Hoppas du hittar något som funkar för dig!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Roe Deer]
1/8/18, 11:35 PM
#3

Lite sent inlägg här men lite tips åtminstone:

-Osötad sojadryck ala "Alpro Soja".
-Gröna ärter (frysta).
-Torkade sojastrimlor (blötlagda och torrstekta).
-Bananer, clementiner.
-Mindre mängd pumpafrön.
-Kidneybönor, svarta bönor, vita bönor.

=)

Upp till toppen
Annons: