Annons:
Etikettövrigt-om-specialkost
Läst 932 ggr
tlover
2017-09-18 10:02

Kommunen begär intyg för specialkost

Umeå kommun begär nu in läkarintyg för specialkost av hälsoskäl.

Som jag ser det kan det bli både positivt och negativt.

Det negativa är att det finns intolleranser, korsallergier osv som läkare inte accepterar som ett problem. Jag själv har flera tex så tål jag gluten rent glutenintollerantsmässigt men äter jag gluten får jag ledvärk. Dessutom har jag massa korsallergier som läkare inte heller räknar till riktiga allergier. Visst då jag gick i skolan var det enda allergierna som läkaren inte accepterade råa äpplen och råa morötter vilket vanligtvis gick att undvika men vissa barn har ju inte sån tur.

Det positiva är ju att det kan minska kostnaderna för skolan, det är ju en trend att äta glutenfritt även om man inte får problem. Glutenfritt är däremot dyrt vilket ju går ut för alla elever (då skolan kanske måste köpa in sämre mat).

Vad tycker du? bra eller dåligt med krav på läkarintyg?

l'm back

Annons:
Fridaaaa
2017-09-18 10:07
#1

Ser för&nackdelar med det.
Finns ju de som är överkänsliga (som jag) men som inte får intyg.
Eller andra anledningar. Så drabbar vissa barn tror jag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
2017-09-18 10:14
#2

Även barn med sensoriska problem skulle kunna få problem, fast dom kanske kan få intyg från psykolog?

l'm back

Record
2017-09-20 21:50
Siggebus
2018-07-20 08:43
#4

Jag förstår problemet med att det kan bli väldigt svårt för skolor etc att få det gå ihop utan intyg …MEN samtidigt kan jag känna att det är väldigt orättvist som det är nu.
 Om jag som förälder t ex inte vill att mitt barn ska äta en viss sorts mat pga  att jag kanske tycker det är onyttigt med för mycket socker, mjölmat etc  - ja what ever det är fråga om så godtar man inte det skälet utan man hänvisar till ett intygskrav.
 Men är man vegetarian, vegan eller liknande eller muslim så behövs inget läkarintyg. Det räcker att man säger detta så får man alternativ.

vendelay
2018-09-02 22:45
#5

Enligt artikeln verkar det ju vara för att all mat finns framme och alla kan välja av specialkosten oavsett om de kan äta den "vanliga" maten eller inte. Jag tycker inte att det behövs läkarintyg, en vet ju vad en mår dåligt av att äta oavsett vad läkare säger! Konstigt också att det behövs intyg för hälsoskäl men att det är okej att vara t.ex. vegan av etiska skäl? Alltså, jag tycker såklart att alla ska få vegankost i skolan men om vi ska jämföra barn med allergier och barn med etiska perspektiv så är det ju kanske ändå viktigare (för att barnet ska kunna gå i skolan) att barnet inte får mat hen inte tål.

Nä, dåligt beslut tycker jag. Bättre att alla barn får ansöka om specialkost och hämta maten separat så det inte kan ta slut pga att andra barn tar av deras mat.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: