Annons:
Etikettövrig-specialkost-allmänt
Läst 887 ggr
tlover
2018-02-25 17:43

Hälsosam snabb specialkost för tränande

Min man har tänkt börja laga mat och vill börja hitta recept på nätet så jag tänkte om nån har tips då det pga mig främst är special special.

Maten ska vara

Enkel, Snabb (under 20 min), hälsosam, bra för den som tränar, fettsnål alt lätt att göra en del av det fettsnål, utan stora mängder fruktos, utan eller med endast lite ägg, utan stora mängder rå lök, glutenfri (havre är ok), laktosfri, nötfri (jordnötter är ok), mandelfri, fri från rå stenfrukt, fri från råa morötter, fri från råa äpplen och päron och billig middagsmat.

Någon som har tips på receptsidor som skulle vara enkel att navigera med dessa krav?

l'm back

Annons:
Zepp
2018-02-25 18:05
#1

Japp jag har receptråd.. drick vatten!

Osådåså.. en måltid som tagit mindre än 2-4 timmar att laga till är lixom inte ens värd att äta!

Och på det så skall den för bästa näring inmundigas ihop med minst tre generationer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tlover
2018-02-25 18:09
#2

Nu har inte alla 2-4 h att laga mat men visst, köttgrytor m.m. är godast i långkok

l'm back

Zepp
2018-02-25 18:22
#3

Då återstår främst att grodda sina egna groddar!

Eller.. ge f*n i att äta.. dricka vatten med salt!

Hela grejen är med andra ord absurd.. strunta i att äta.. kallas då för fasta, de övriga måltiderna bör hur som helst vara näringsrika, ta åtskilliga timmar att laga till samt helst om man är i en sådan gynnsam social situation åtnjutas av flera generationer.. utfall man vill vara hälsosam och social?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tlover
2018-02-25 18:28
#4

Nu är jag ute efter ett riktigt svar och inte massa skämt Det är inte mitt fel att jag knappt tål något och jag bör inte straffas för det. Det är inte min mans fel att han måste jobba och inte har tid att stå i timmar i köket. Det är vaken min dotters eller min mans fel att dom inte tål fruktos och vi bör inte straffas för att vi vill leva ett hälsosamt liv eller att vi inte har det superbra ekonomiskt ställt. Så vill du inte komma med riktiga förslag, var god att inte skriva alls.

l'm back

Zepp
2018-02-25 19:01
#5

Grejen är att mitt svar är seriöst… men jag inser samtidigt att alla inte alltid kan uppnå de förhållandena!

Iallafall så behöver vi alla få i oss alla essentiella näringsämnen, samt på det oxå tillräckligt med energi.

Osådåså.. energin får man antingen från kolhydrater eller fett, protein är främst en byggsten för att bygga eller bibehålla muskel/ben-massa.

Och då är resten en himla blandning av andra matvaror/grönsaker/rotfrukter/bär frukter/annat.. och det kan ta en viss tid att laga till allt!

Iallafall, så innehåller animaliska livsmedel större delen av de näringsämnen man behöver förutom vissa vattenlösliga vitaminer som man gärna får från grönsaker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tlover
2018-02-25 19:37
#6

#5 Jag har aldrig påstått att vi utesluter kolhydrater, det är en viktig del i en hälsosam kost, iallafall om man tränar. Dessutom så betyder inte fettsnålt att man helt utesluter fett men exempelvis LCHF är helt uteslutet om inte jag vill till akuten igen.

Jag lovar, vi lever på mer än bara vatten och salt, vi äter både nyttigt och varierat däremot så vill min man hitta sin stil, delvis för att jag inte kan följa recept själv utan improviserar varje gång och därför kan jag inte skriva recept på det jag lagar. Min man behöver följa recept och därför frågar jag efter recept, inte dåliga skämt.

l'm back

Annons:
Grace2009
2018-02-25 20:00
#7

Vet inte om denna är bra för träning eller om den anses så hälsosam, men jag tror inte det innehåller något som ni är allergiska emot. Kokosmjölken kan man byta ut mot en lättare variant för att få ner fetthalten (vet dock ej om det blir nog lågt med fett?) och ananasen kan man säkert hoppa över om det blir för sött. Jag har inte provat det här än, men tänkte göra det imorgon. Den kanske tar lite för lång tid att göra också… Men jag delar med mig så får du avgöra!

Afrikansk linsgryta
1 lök (du kan ju byta till purjolök eller salladslök som är mildare - eller hoppa över!)
1 msk curry
1 burk krossade tomater
2 dl röda linser
1 msk tomatpuré
1 burk kokosmjölk
3-4 dl vatten
1 buljongtärning
1 liten burk ananas

Fräs löken mjuk och tillsätt curry och linser. Fräs några få minuter till. Tillsätt resten förutom ananasen och koka ca 15 minuter. Lätt i ananas bitarna och låt dem bli varma/koka nån minut till.
Ät som det är eller med något gott bröd/smörgås!

Zepp
2018-02-25 20:16
#8

Dåså.. rätt mycket protein.. från animaliska källor.. gärna mycket ägg, främst för att ägg tar nästan ingen tid att laga till och de kan ätas kalla oxå!

Och så innehåller de alla näringsämnen förutom C-vitamin!

Okej ägg funkade inte, då lär det ta mer tid med matlagningen, testa pulled pork/beef/tjälknöl av älg.. tar litta tid men det lagar till sig medans du sover.

Grejen är att princip all näringsrik mat tar tid att laga till.. och där har vi vår tids dilemma, man köper i stället junkfood, som man kan äta kallt eller uppvärmt, vilket som tycke eller smak.. junk hur som helst!

Aså varför undviker man att äta riktig mat.. vill hitta sätt att undvika att äta riktig mat?

Inälvsmat är oxå näringsrikt, framförallt lever.. så näringsrikt att man helst inte bör äta lever mer än 1-2 gånger per vecka oså ett gammal husmorsråd, fisk två gånger i veckan varav minst en är fet fisk.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tlover
2018-02-25 20:30
#9

#8 det är som sagt recept han är ute efter. Vi vet redan att vi kan göra snabb näringsriktig vegetarisk mat om vi vill men jag arbetar aldrig efter recept så jag kan inte hjälpa honom. #7 jag får tipsa honom. Vegetabiliskt fett är så mycket enklare för mig än animaliskt så det kan funka. Iallafall med lite kolhydrater till som jag kan dryga ut maten med. Tack

l'm back

Grace2009
2018-02-25 20:38
#10

#9 Går säkert att servera men ris till exempel! Jag funderar på att slänga ner lite frysta wok grönsaker imorgon också eftersom jag är dålig på att äta det.

DesK
2018-03-31 23:42
#11

Först tips på två bra sidor🙂

Vegomagasinet.se vegansk tidning med en trevlig sajt med många bra och ofta snabblagade recept.

Zeinas kitchen är en mycket trevlig sajt och hon ger ofta tips på vegetariska alternativ till animalierätterna. Även här finns många rätt snabblagade rätter.

Jag använder oftast smak- och doftfri kokosolja som matfett att steka i. Böngrytor av alla slag är snabbmat om man köper färdigkokta bönor. Röda och gula linser kokar färdigt fort. Jag gör ofta marinerade bönor eller linser. Ljummen sallad är en favorit, det är ett mellanting mellan wok och sallad. Bottna en skål med marinerade bönor eller linser, fräs snabbt upp olika salladsgrönsaker, krydda ordentligt. Klart på under 20 minuter om du har marinerade bönor eller linser i kylen. Snabb misosoppa med en massa finstrimlade rot- och grönsaker i är en annan favorit här hemma.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: