Annons:
Etikettgluten-och-vetestärkelse-allmänt
Läst 1123 ggr
tlover
2018-09-17 21:35

Mängd gluten per 100g?

Jag har ju alltid kunnat äta lite gluten, jag får bara inte äta för mycket. Av flera olika anledningar funderar jag på att börja baka och äta lite surdegsbröd igen. Surdeg i sig ska ju minska mängden gluten i bröd* men för att inte få värk igen funderar jag på att baka främst på andra sorters mjöl än vete, eftersom de innehåller mindre gluten.

Men jag hittar ingen som helst lista eller liknande där man jämför mängden gluten i olika sorters mjöl när jag googlar.

Någon som vet av någon sån lista eller liknande?

*Obs, även om surdeg ska, iallafall i teorin så garanteras det inte att bli glutenfritt om man verkligen inte tål gluten så bör man inte experimentera med surdegsbröd på "glutenmjöler" iallafall inte utan insyn från vården.

Edit: det är mängden gluten i mjölsorter som innehåller gluten jag undrar över inte olika glutenfria sorter.

l'm back

Annons:
Sindri
2018-09-17 22:20
#1

Nillas kitchen har recept på surdergsbröd utan gluten. Jag bakar det med lite ändringar och använder mest teffmjöl, finns både ljust och mörkt. Använder mer surdeg än hon gör och har i lite färsk jäst också. Det är verkligen supergott!
https://nillaskitchen.com/2014/01/03/naturligt-glutenfri-surdegsgrund-recept/

Det finns många andra mjölsorter utan gluten som kokosmjöl, bovetemjöl, havremjöl. Jag bakar på flera olika sorter. Som grund för hårt bröd, kex, pizzabotten och tunnbröd använder jag kokbanan. Kolla på youtube efter "plantain bread" så hittar du massor med recept.
Det är väl synd att äta gluten alls även om du tål lite?

tlover
2018-09-17 22:41
#2

Ok några av anledningarna jag vill börja lite är för att

Det är billigare, det är enklare, det är godare, jag slipper baka 2 olika sorters bröd, jag kan köpa ingredienser "var som helst", jag vill ha möjligheten, jag vill kunna bjuda svärmor på bröd, jag tycker det är intressant att baka "riktigt bröd", rågsurdeg överlever "misshandel" bättre m.m

Att det är billigare och att hela familjen kan äta det väger tungt, riktigt tungt. Jag vill med gott samvete kunna äta en macka till kvällsfika utan att känna som att vi blir ruinerade pga det (tyvärr enbart smått överdrivet).

Jag vet redan av många glutenfria mjölsorter men nu frågade jag efter glutenhalten i mjölsorter som innehåller gluten.

l'm back

Sindri
2018-09-18 12:38
#3

Ok, det var en annan sak. Tyvärr tror jag det blir svårt att hitta det.
https://kundo.se/org/kungsornen/d/mjol-och-gluten/
Forskarna tror nu att gliadin är den farligaste "delen" av gluten (eller hur man skall uttrycka det) Det finns bara i vete, så i så fall skulle du testa råg eller korn, men de har ju då inte samma jäsegenskaper som vete. Surdegsbröd kan man väl göra på bara råg.
Men det bästa för dig är nog att avstå om du är känslig för gluten.

Maleficum
2018-09-27 23:27
#4

Ingen koll på vilka glutenmängd skillnader det är i dem olika mjöl men vet att något i dinkelmjöl skiljer sig från tex vanligt vetemjöl vilket gör att när man har problem med IBS så kan bröd (speciellt surdegsbröd) på dinkel funka fint medan på vanligt vetemjöl kan ge problem.

Hur det funkar vid glutenintolerans har jag däremot ingen som helst aning om men kanske värt att prova? Man kan ju alltid spä ut med glutenfria mjöl också. (sen får man ju läsa ordentligt på påsarna också då en del dinkelmjöl som säljs även innehåller vetemjöl).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

tlover
2018-09-27 23:28
#5

#4 Jag har inte glutenintollerans så därför kan jag prova. Nu vet jag inte om det blir snart eftersom vi ska flytta i helgen/nästa vecka och jag hinner nog inte så mycket

l'm back

[moratjejen]
2018-11-21 21:41
#6

Surdegen bryter inte ner gluten alls. https://www.allas.se/tar-surdeg-bort-gluten/

Annons:
tlover
2018-11-21 21:53
#7

#6 jag har inte celaki utan tål bara inte så mycket gluten

l'm back

[moratjejen]
2018-11-22 07:15
#8

Fast som jag förstod det av läkaren så är det oftast inte gluten man reagerar på utan annan stärkelse i vetet. Nu äter jag inte vete alls då vi har celaki i familjen och de är så känsliga så vi inte kan ha det hemma.

tlover
2018-11-22 10:49
#9

#8 fast min ledvärk blir inte sämre av att äta mjölmixer med vetestärkelse

l'm back

[moratjejen]
2018-11-22 12:29
#10

Va bra. Trodde det var mer din mage som mådde dåligt. Läste nog dåligt. Men tror du får köpa glutenfritt mjöl i så fall eller teffmjöl eller havremjöl. Det går att baka som vanligt. Gör du hemmagjord havremjöl ska den rostas o lite svårare att baka med dock.

TatsuOni
2018-12-01 15:59
#11

Jag vet ingenting om mängden, men jag vet att det är "skillnad" i glutenet som finns i råg och korn, jämfört med vete. Såg ett TV program om detta förut, men kommer inte ihåg vad det heter.

Själv kan jag inte äta vete alls, men däremot råg i mindre mängd. (Brukar äta köpt surdegsbröd på råg från en finsk butik.) Korn har jag inte testat.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Sindri
2018-12-01 19:34
#12

Vårt moderna vete är framavlat så att det skall innehålla så mycket gluten som möjligt så bagarna blir glada, så att man skall undvika det är väl självklart. Då borde spelt och dinkel  innehålla mindre, kanske som råg och korn.

Har också läst om något som kallas "enkornsvete" som skall vara något ursprungligt, det kanske också innehåller mindre gluten.

[moratjejen]
2018-12-01 20:01
#13

Vi bakar på olika mjölet utan gluten alls. Finns så mycket på marknaden nu för tiden. Fiberhusk kan man tillsätta så kan man knåda degen men de är blötare och kräver längre knådning för att bli lyckat.

Annons:
Upp till toppen
Annons: