Annons:
Etikettövrigt-om-specialkost
Läst 734 ggr
tlover
9/27/18, 11:06 PM

Är specialkost en utmaning eller ett hinder?

Tycker du att specialkost är en utmaning (dvs något som gör att man kämpar för att bli bättre) eller ett hinder (dvs bara jobbigt)?

Jag tänker nu när man lagar mat och hur det är oftast, alla har väl dåliga dagar som gör att allt ä ett hinder även om man ser det som en utmaning i vanliga fall tex.

Jag har lagt olika alternativ beroende på om man själv äter specialkost eller inte för att se om det skiljer sig.

l'm back

Annons:
tlover
9/27/18, 11:07 PM
#1

Jag tycker själv att det främst är en utmaning. Det gör det lite mer till en sport att laga mat. Visst ibland vill man bara beställa hem mat (om man nu tålde sån mat) men oftast är det en spännande utmaning.

l'm back

vendelay
9/27/18, 11:09 PM
#2

Jag tänker att det KAN skilja beroende på varför en äter specialkost. Om en måste, t.ex. pga allergi, så kan jag förstå att det kan ses som ett hinder. Jag har ju medvetet valt att vara vegan (räknas det som specialkost?) så för mig är det inget hinder. Det är klart att det kan vara trist om en är ute och det inte finns vettig mat att äta men generellt tycker jag bara att det är en bra utmaning.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
9/27/18, 11:12 PM
#3

#2 Att vara vegan är helt klart specialkost.

Jag äter främst annorlunda pga allergi men hemma är det mest bara en positiv utmaning. Att äta ute är däremot bara hemskt

l'm back

Maleficum
9/27/18, 11:13 PM
#4

För mig är det mest ett hinder tycker jag, mycket för jag är väldigt kinkig med maten också (aldrig varit speciellt förtjust i mat) och har svårt för vissa konsistenser och smaker (utöver det som min mage inte riktigt gillar och blir glad över).

När man då har noll fantasi, inget sug på något och ska lyckas fixa fram mat som jag kan äta blir inte alltid så lätt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

emeliiiiieee
9/27/18, 11:17 PM
#5

Hemma när jag lagar mat är det inget hinder utan mer en utmaning för att komma på nya maträtter. Men om jag ska äta ute ser jag det som ett hinder(äter mest mjölkproteinfritt lr laktosfritt beroende på hur magen är den dagen).

TatsuOni
9/29/18, 10:04 AM
#6

Lakto-ovo-vegetariskt = en utmaning.

Det andra/allt tillsammans = ett hinder.

Svårt att äta ute och blir det fel så blir jag sjuk.

Måste planera om jag ska iväg över dagen eller är bortbjuden.

Att resa bort någonstans är enormt svårt! Vill inte ens tänka på den dagen jag ska hitta mat utanför Sverige på en resa!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Tant Grön
9/30/18, 1:14 PM
#7

Är vegetarian och gillar att laga mat. Finns inga problem med det. Enda gången det var lite besvärligt, var i Vitryssland, då jag fick leva mest på bröd, vitkålssallad och starköl. Men det gick bra en vecka. 🙂

Chinesecrestedlover
9/30/18, 7:11 PM
#8

Vegan sedan länge (och var innan det lakto-vegetarian några år = har ej ätit kött, ägg osv. sedan tidiga tonåren och är nu över trettio). Upplever det absolut inte som ett hinder, har valt det själv och är vegan av etiska skäl (kan inte ens tänka tanken att ex. dricka mjölk och än mindre att äta kött såklart).  

Utmaning…jag vet inte, jag gillar att laga mat och dessutom har jag varit vegan så länge att det är det vanliga för mig. 

Andra frågar fortfarande "…men vad äter du då" när jag säger att jag är vegan (väldigt strikt sådan dessutom, äter ex. inte "spår av…ägg, mjölk osv.) men för mig är det ju inget konstigt och inte så utmanande heller för den delen, haha.

Namiko
10/6/18, 11:10 PM
#9

För det mesta är det varken ett hinder eller en utmaning. Jag har alltid främst lagat mat genom att improvisera med det jag har hemma. Har varit vegan sedan 2011 (lakto-ovo vegetarian sen 2005) så alla maträtter jag ätit tidigare är redan omvandlade till att vara veganska. Upptäckte att jag är allergisk mot vetestärkelse för 5-6 år sedan, så det är samma sak där. 

Utmaningen försvann för länge sen och det är sällan ett hinder för mig heller om jag inte är totalt utmattad och inte orkar laga mat alls, då önskar jag att jag kunde gå och köpa en pizza för att få i mig mat över huvud taget.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: