Annons:
Etikettmjölkprotein-och-laktos-allmänt
Läst 600 ggr
tlover
2018-11-13 14:00

Gör du egna mjölksubstitut?

Gör du egna mjölksubstitut (sojamjölk, havremölk, havregrädde osv)?

Det går ju ofta att komma undan ganska billigt om man gör eget men det är ju tex inte berikat och det är ju mer jobb. 

Hur gör du?

l'm back

Annons:
tlover
2018-11-13 14:01
#1

Jag gör i princip alltid egna mjölksubstitut. Jag använder det så sällan att det är inte ett bra sätt att få i sig kalcium tex ändå

l'm back

Tant Grön
2018-11-13 17:41
#2

Har provat att göra havremjölk, men tyckte inte det blev bra. Vill gärna ha kalken och vitaminerna som finns i den köpta. Dricker ganska mycket havremjölk.

[moratjejen]
2018-11-21 21:37
#3

Försökt att göra havremjölk. Hittade ett recept på någon blogg och efter 2 dagar blev dem lite tjock, ungefär som slem och den var inte god. Hade ändå i lite socker och vaniljpulver. Sojamjölk brukar vi dricka och gjort på risentas sojabönor och den är riktigt god, nu har vi bara kung markattas hemma och den kan smaka sur/besk eller som en sur strumpa, flera som sagt. Är något okey att koka risgrynsgröt på om man har i massa socker.

Lavine
2018-12-01 22:37
#4

Händer att jag gör havremjölk, men den köpta är helt enkelt godare och framför allt passar den köpta att ha i kaffe, som är mitt användningsområde nummer ett. 

Mandelmjölk blir däremot ganska bra tycker jag. Då använder jag det som kall ingrediens. Men sällan orkar ändå göra det. 🙂

[moratjejen]
2018-12-02 07:49
#5

Jag gör havremjölk till bakning endast, gillar inte hemmagjord för övrigt. Gjorde sojamjölk ett tag men ligger de i blöt mer än 6-7 timmar så kan de bli lite beska eller sura i smaken så man kan inte låta de vara under natten tyvärr. Dock går det bra i matlagning med. Annars köper vi färdig mjölk, tror den fermenteras på något sätt eller bryter ner stärkelsen innan den blir till mjölk, därför är det svårt att få en liknande själv. Vi rostar havregryn först för den inte ska bli tjock om man kokar eller bakar på den.

Upp till toppen
Annons: