Svamp
Någon som plockat svamp? Tänkte ge mig ut i helgen.
Det har snöat här en del redan så tror det är för sent. Tyvärr är det bara jag som älskar svamp, så blir sällan. Men kul att leta i skogen.
Det är ju lite svårt att hitta svamp under snön. Kanske om den smälter bort. Det senaste jag har plockat var runt nyår, men då hade det varit ganska milt väder. Det var trattkantareller men hittade inte så många.
Trattkantareller hittar man massor här. Tycker dock inte om att rensa. De brukar ha små maskar i sig ibland. Huja.
Men ack så goda på mackan
#3 Har aldrig hittat maskar i dom som växer här. Däremot har jag hittat granbarr, någon pyttesnigel och en gång en myra i tratten. Så drar alltid isär dom ock kollar noga när jag rensar. Däremot i gula kantareller har jag hittat mask ibland, men det är inte så vanligt.
Ja gula trattkantareller menade jag. Är ju ihåliga så där trivs de. :) Man ack så gott. Alltså stekt svamp inte mask. :)
Antar att du menar gul trumpetsvamp. Det finns inte så mycket här, men har aldrig hittat mask i dom och jag är extremt noga när jag rensar. Mask - urk. 🤢