Specialkost iFokus

Specialkost

Etiketterrecept-för-specialkostblandad-specialkost-receptbakverkglutenfritt
Läst 57 ggr
Magi-cat
3

Påskbakelser

Har ni några favoritrecept på glutenfria och/eller laktosfria bakverk till påsk?

Här är ett recept på rulltårtsbakelser med potatismjöl. Man kan säkert använda laktosfri grädde eller gräddalternativ i stället för den vanliga grädden.

https://svenska.yle.fi/a/7-10014724

Det ser gott ut tycker jag, och borde inte vara alltför tidskrävande, så jag funderar på att göra någon variant av detta recept.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Strö kardemumma på kakan för en vacker och god twist.
Carmarino
3

En klassiker när det gäller att göra enkla bakelser. Man kan toppa rulltårteskivorna med i princip vad man vill. Man kan göra en chokladrulltårta också. Då tar man 2 msk kakao och 0,75 dl potatismjöl istället för 1,5 dl potatismjöl.

Det vanligaste att toppa med till påsk är nog vispad grädde och en konserverad aprikoshalva ovanpå. Då ser det ut som ett stekt ägg på rulltårtan. 😊

påskbakelse

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2022-04-09 14:40 av Carmarino
Magi-cat
1

#1 Tack för tips! Det blir nog något sådant! Choklad är alltid gott …😋

Carmarino
1

#2: Vill man inte ha det så sött så går det att skippa sockret när man stjälper upp rulltårtan. Många gånger är det nog ren slentrian som gör att man sockrar den, eftersom det står i alla recept. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
1

#3 Absolut, jag drar alltid ner på sockret i recepten. Jag tycker att det blir för sött annars. Det är både godare och mer hälsosamt om det inte är för sött. 😊

Magi-cat
0

Jag gjorde påskbakelser av rulltårtan (fylld med plommonsylt) med vispgrädde ovanpå. (Man kan ju ta laktosfri om man vill.)

Dekorerade med påskgodis, clementinklyftor och ett litet citronmelissblad. Det blev uppskattat!