Misstänkt glutenintolerans 1 åring
Hej!
Min 1 åriga dotter ska testas för eventuella misstänkt glutenintolerans.
Jag som mamma söker därav alla tips, böcker, ja, you name it,
för att göra hennes liv så enkelt som möjligt.
Vad är det man ska tänka på som familj?Kan vi andra äta produkter med gluten i, eller måste vi vara otroligt försiktiga med det? Hur blir det isåfall med skärbrädor, porslin, Micro, kylskåp osv?
Tack i förväg ☺️
Gluten är enbart skadligt om det hamnar i munnen på den som har intolerans. Men om du vill ha godare samvete kan du ju förbereda familjens mat och barnets mat separat. Borde inte vara farligt att värma upp ett bakat vetebröd och därefter glutenfritt. Ni som inte har celiaki kan ju fortfarande äta vete, råg, korn osv. Tips, kolla in Svenska Celiakiförbundet ”frågor & svar”
Nu blir kanske många upprörda men gluten är inte bra för nån så varför inte passa på och göra köket glutenfritt.
Jag slutade med det för 15 år sedan utan att vara diagnosticerad med celiaki. Det förändrade mitt liv totalt, kände mig 20 år yngre och blir aldrig sjuk nuförtiden.
Det finns så mycket man kan äta utan gluten. Jag bakar flera olika sorters bröd, paj och pizza. Gör också pannkakor och plättar utan fluten. Det finns flera olika sorters pastaalternativ som är väldigt goda.
Panera mat kan man också göra, det finns olika alternativ till ströbröd och vetemjöl.
Det tar lite tid att komma in i "tänket" med glutenfritt och man måste lära sig nya produkter, men sedan behöver du aldrig fundera på om något är dåligt för din dotter.
Jo, det är sant och så kommer det nog att bli här hemma. Men saken ändrar inte på det om man hälsar på hos folk.
Hur skall de hantera detta met gluten? Jag kan inte tvinga både min familj, samt min mans familj att bli helt glutenfria. Vi kan inte heller sluta hälsa på hos folk bara för att de äter gluten.
Nej såklart inte, men allt går väl att lösa genom kommunikation? :) Vi har iallafall sagt att det här och det där funkar inte får någon/några i vår familj så om hänsyn kan tas uppskattas det (inför helgmiddagar och besök hos vänner dvs) i andra fall har vi tagit med egen lagad mat som vi bara värmt upp på plats. Tycker inte du ska vara alltför nojig, det blir nog bra ska du se :)
#3: Jag slutade som sagt var med gluten för 15 år sedan. Jag har varit på massor med restauranger, kalas och bortamiddagar sedan dess. Det har aldrig varit något problem.
Du kan ha en lista med sånt som inte bör serveras din dotter
Pasta
Panerat
Paj
Bröd
Redda såser
Godis samt processad mat, d.v.s. diverse hel- och halvfabrikat.
Er släkt kommer snart att bli van vid detta.
När den tiden kommer att hon skall gå på barnkalas så får du prata med värdinnan, tycker hon det är svårt med kakor, bullar, tårta etc så erbjud dig att dottern tar med eget. När hon är riktigt liten får du vara med och passa så hon inte vill provsmaka på någon annans tilldelning.
Om värdarna låter bli pastan, mjölpåsarna och ströbrödet när ni skall komma så kommer det att gå bra.
Celiaki är inte som en allergi där man kan bli dödssjuk bara det finns en jordnöt i rummet.
Jag har fått höra att en liten osynlig smula som sitter på skärbrädor, kan göra så att en med celiaki blir riktigt dålig.
Så det är inte så extremt som jag har hört?
Jag är bara orolig att exempelvis i skolan, någon lägger något med gluten på tallriken, putsar bort det och sedan servera henne mat på samma tallrik. Det vill säga att hon skulle bli jätte dålig utav detta.
Nej jag tycker din oro är obefogad. Du behöver inte heller frukta innehållsförteckningar där det står ”kan innehålla spår av vete” då märkningen inte innebär att själva produkten är kontaminerad utan att en liten risk förekommer då det kanske tillverkats i samma fabrik som exempelvis vetebröd. Vi har upplevt att produkter med märkning ”kan innehålla spår av nötter” faktiskt sällan gör det och därmed ofarligt för den intolerante. Som förälder tycker jag absolut att du ska nämna det till fröknarna/barnskötarna då de är duktiga på att märka upp speciella matbehov för olika barn på föräldrars förfrågan (vissa barn kan vara äggallergiker, andra tål inte äpplen, fisk eller är veganer helt enkelt)
#6: Det låter rätt dramatiskt måste jag säga. Det som händer är att man kan få besvär med diarréer och gaser några dagar, men livshotande är det inte.
Det svåraste kan vara nu när hon är så liten och inte förstår själv, men det är tusentals människor som lever med detta så så himla dramatiskt är det inte.
Det är bättre för din dotter om du inte hetsar upp dig och oroar dig i onödan.
Hon måste ju ha haft en del besvär eftersom hon skall utredas, se det som att ni får en lösning på hennes problem och att hon kommer att må bättre.
Oj, vilken lättnad för mig!
Tack snälla!
Men då vet jag att hon åtminstone inte kommer bli allvarligt sjuk, av att få i sig en jätte, jätte liten smula bröd.🙏🏻
Jag trodde faktiskt att folk som har celiaki kunde dö av att få i sig en lite större mängd gluten.
#9: Har aldrig hört talas om att man kan dö av det. Och hon har väl redan fått i sig en del gluten eftersom hon uppenbarligen har symptom på intolerans.
Det kommer att bli bra, och du behöver inte vara orolig utan ställ in dig på att stötta henne bara.
Det kan bli problem med barn och allergier, det finns ju fler trotsåldrar och ungar vill ju testa gränser….
Ta reda på om det finns en stödgrupp eller liknande för föräldrar. Ibland kan det t o m finnas för barnen.