Specialkost iFokus

Specialkost

Etikett: gluten-och-vetestärkelse-recept
Läst 61 ggr
Magi-cat
2

Baka gott med saffran utan gluten

Här är några glutenfria recept på saffranskakor och saffranskaka.
Jag har inte provat själv, men de ser goda ut.

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2023/12/12/mina-basta-recept-med-saffran/?fbclid=IwY2xjawGofjFleHRuA2FlbQIxMAABHdGy2IA58hs8n2ApSsQ3gv1ZdyOK58iMet4D-VnIGsEmWAX21lBmFL5uLw_aem_qBUdLaTkowaTxtG3mgMdWQ

Men 6 ägg till lussekatterna, låter det inte lite mycket? 🤔

(Obs att saffran är giftigt för katter!)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Guldgul njutning Idag bjuder jag på flera av mina populära saffransrecept för att förgylla tiden fram till jul. Jag är väldigt förtjust i saffran, både i bakning och matlagning, så det har blivit en hel del guldgula recept härinne under de 15 år som gått sen jag startade bloggen. Alla recepten är som vanligt härinne…
DesK
1

Birgitta Höglunds recept är bra 😊

/Désirée

Heddiz
0

Är det någon som provat att baka (något bakverk) helt eller delvis med kokossocker istället för vanligt socker?
Eller något liknande som inte är citt socker bara.
I receptet står det ju valfri sötning, men funkar det med vad som helst, tror ni!..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Magi-cat
1

#2 Kokossocker har jag aldrig prövat, men jag brukar ofta ändra ganska fritt i recepten. 🙂 Det går vanligen bra.
Ofta är det alldeles för mycket socker i de flesta recept och det går ofta hur bra som helst att minska eller ibland ta bort helt.

Carmarino
2

Har testat att baka med kokossocker, men det är längesedan nu. Såvitt jag minns funkade det bra.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
1

En riktigt läcker mandelmassekaka som blir otroligt saftig och god! Få ingredienser och den här kan man enkelt göra glutenfri genom att använda glutenfritt ströbröd eller kokos när man bröar formen. J
DesK
1

Jenny och Magnus blogg, Under vårt tak, har också många bra recept 😊
https://www.paleoskafferiet.se/saffransrutor-med-kardemumma-och-pistagenotter/

/Désirée

Njut av ljuvliga Saffransrutor med kardemumma och pistagenötter till ditt kaffe, så goda! Ännu ett härligt recept i Paleoskafferiet här Under vårt tak.
Magi-cat
1

#6 Tack för bra tips! Mycket gott där. 🙂🍰